« vissza
2014. július 25.

Hűsítő tippek forró nyári éjszakákra

A nyárnak a napsütés, a nyaralás, a rengeteg zöldség és gyümölcs mellett egyetlen nagy hátránya van, a kibírhatatlan meleg. Napközben még csak-csak elviselhető, de este, amikor ontja a lakás magából a meleget, a levegő pedig nem mozdul se kinn, se benn – az alvás válik lehetetlenné vagy pihenés helyett izzadós-forgolódós éjszakává. A legnépszerűbb megoldás a légkondicionáló vásárlása, ám annak nem csak a bekerülési és fenntartási költsége magas, hanem az üzemeltetése sem túl környezetbarát. És az sem biztos, hogy „fussa a gyerekszobába”. Mit tehetünk, ha légkondicionáló használata nélkül akarjuk túlélni a forró nyári éjszakákat? Lehetséges?




Íme, néhány (valóban működő) tipp a túlélésre. Önmagában egyik sem fogja megváltani a világot, de ha egyszerre alkalmazol többet közülük, egész elviselhetővé teheted az éjszakai meleget: 


1. Használj könnyű pamut ágyneműt, huzatot, lepedőt! A pamut jobban szellőzik, és a ventiláló hatása is jobb, mint a szaténnak, selyemnek vagy éppen a poliészternek.


2. Lefekvés előtt a lepedőt (pl. egy nejlonba csomagolva) tedd pár percre a hűtőbe! Nem tartja az ágyat egész este hűvösen, de legalább az elalvásig elviselhetővé teszi az „ágymeleget”.


3. Aludj úgy, mint az egyiptomiak! J Nedvesíts meg egy lepedőt vagy törülközőt hideg vízben, s használd azt takarónak. Nem kell közvetlenül a testedre tenni, rakhatsz alá egy száraz darabot is. Bár előbbi kétségtelenül hatékonyabb.




4. Vékony, puha, pamut rövidujjú pizsamaszettet vegyél magadra estére! Talán meglepő, de meztelenül aludni a nagy melegben egyáltalán nem biztos, hogy a legjobb megoldás. Nincs ugyanis, ami felszívja az izzadságot, így az a testen marad és növeli a hőérzetet.


5. Készíts jégkockákat, kis fagyasztóakkukat (vagy vedd elő mirelizöldésgeket a hűtőből J) és tedd őket pár perce a csuklódra, könyökhajlatba és a térdhajlatba, nagyon gyorsan lehűti a testet.


6. Légy magányos farkas! Sorry, de a legmelegebb estéken ne nagyon bújj össze a pároddal. Ez ugyanis növeli a test hőmérsékletét és a hőérzetet is.


7. A sütést-főzést felejtsd el! Drasztikusan megemeli ugyanis a lakás hőmérsékletét. Helyette inkább egyél nyers, szobahőmérsékletű ételeket (leginkább salátákat). Ezeknek az emésztése könnyebb és gyorsabb (így kevesebb belső hő termelődik, és a tele gyomor diszkomfort érzete sem zavar az alvásban), arról nem beszélve, hogy egészségesek.


8. Kapcsold le és ameddig lehet ne használd a villanyokat! Legtöbbjük hőtermelő forrás. És kapcsold le a standby kapcsolókat is. Nem csak a hőtermelés lesz kisebb, hanem a család energiaszámlája is.


9. Aludj minél „alacsonyabban” a meleg levegő ugyanis fölfele száll. Átmenetileg költözz le a tetőtérből, galériából, az emeletes ágyról – már ha ott az ágyad. Sőt, ha kertetek van, sátorozz odakint! A levegő ilyen estéken jóval hűvösebb kint, mint bent. A kaland-feelingről nem is beszélve.


10. Készíts hajdinával vagy rizzsel töltött párnát zokniból! J Tölts tele egy zoknit a választott növénnyel (varrhatsz magadnak saját „párnát” is), kösd el a végét és tedd min. egy órára a hűtőbe. Lefekvéskor vedd magadhoz, és tedd azt bárhova, kb. fél óráig hűteni fogja a testünket.




 Hűvös(ebb) nyári éjszakákat kívánunk!